RİZE İYİDERE İLÇE MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

İLÇEMİZDE DÖGEP ÇALIŞMA PROGRAMI (ARALIK-OCAK)

İLÇEMİZDE DÖGEP ÇALIŞMA PROGRAMI (ARALIK-OCAK)

05-01-2022

 

 

 

 

 

 

 

 

DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİ GELİŞTİRME PROGRAMI KAPSAMINDA

2021-2022 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI EKİM-KASIM AYI FAALİYET RAPORU

 

Ekim -Kasım ayları için din eğitimi ve öğretiminde ,eğitim yöntemi olarak ,drama ,eğitsel oyunlar

ve etkinliklerin öğrenci başarısı ve kalıcılığına etkisi konulu makale okuma çalışması yapıldı.

Makalenin Konusu:

''Din eğitiminde kullanılan eğitsel oyunların ,öğrenci başarısı ve kalıcılığına etkisi''

Din eğitiminde bilgi ve davranış açısından başarıyı artırmak ve öğrenilenlerin kalıcılığını sağlamak

için eğitsel oyunla öğretim yöntemi etkili bir yöntemdir. Bu sebeple din eğitimcilerinin eğitsel oyun

yöntemini daha aktif kullanmaları ve eğitsel oyunla ilgili çalışmaların artırılması önerilmektedir.

Çocukta daha baskın bir ihtiyaç halini alan oyunu eğitsel amaçlara ulaşmak için araç olarak

kullanmak dersleri daha ilgi çekici hale getirir. Eğitsel oyun yoluyla öğretim, diğer yöntemlere göre

daha çok dikkat, yaratıcılık, hayal gücü ve sentez gücü gerektirir. Oyun yöntemi, öğrenilen bilgilerin

pekiştirilmesini ve rahat bir ortamda tekrar edilmesini sağlar. Zevkli bir yöntem olan oyunu

derslerde kullanmak, sınıf içi çalışmaları daha güdüleyici ve anlamlı bir duruma getirir .Öğretim

esnasında öğrencilerin dikkatini canlı tutmak gerekir. Sadece anlatımın olduğu bir derste yaşları

küçük olan çocukların bunu uzun süre başarabilmeleri güçtür. Öğretimde oyunun bir yöntem

olarak kullanılması dikkati dağınık çocukların bile uzun süre dikkatlerini derse vermelerini sağlar.

Böylece oyun hem dersin verimi açısından dikkat sorununun çözümünde hem de disiplin

sorunlarını en aza indirmede yardımcı olur.Oyun yöntemi öğrenci merkezli birçok öğrenme

yaklaşımına uygun bir yöntemdir. Oyun çocuğun birçok duyusuna hitap ettiği için çok yönlü

gelişimini sağlar. Farklı zekâ yapısına sahip öğrencilerin hepsinin ilgisini çekmeyi başarır ve

öğrenmelerini kolaylaştırır. Bu yönüyle çoklu zekâ kuramına uygun bir yöntem olarak

uygulanabilir.İnsanlar okuduklarının % 10'unu, işittiklerinin % 20'sini, gördüklerinin % 30'unu,

görüp işittiklerinin % 50'sini, söylediklerinin % 70'ini, yapıp söylediklerinin % 90'ını

hatırlarlar.Öğrenme sırasında ne kadar çok duyu işin içine katılırsa öğrenmelerin kalıcı olma oranı

da o ölçüde artar. Eğitsel oyunla öğretimde birçok duyu organı aktiftir. Oyunun çeşidine göre

öğrencinin öğrendiklerini bizzat uygulaması da gerekebilir. Çocuklar ilk elden tecrübeler edinirler.

Yaparak yaşayarak öğrenirler. Bu da öğrenmelerini kolaylaştırdığı kadar öğrenilenlerin kalıcılığını da

artırır.

Eğitsel oyunlar din eğitiminde bilişsel alan, duyuşsal alan ve devinimsel alan kazanımları için uygun

bir yöntemdir. Bilgi, kavrama, uygulama, analiz yapma, sentez yapma ve değerlendirme düzeyinde

bulunan kazanımların tümünde kullanılabilir.

Din eğitiminde oyunla ilgili yapılan araştırmalarda, öğrencilerin derse karşı ilgi ve isteklerinde artış

olduğu ifade edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin derse ve dersin öğretmenine karşı olumlu tutum

geliştirdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin öğrendiklerini davranışa dönüştürme ve günlük

hayatta kullanma konusunda daha istekli oldukları tespit edilmiştir. DKAB derslerinde eğitsel oyun

yönteminin kullanılmasının derslerin kalitesini artırdığı, öğrencilerin motivasyonunu yükselttiği ve

başarısını artırdığı, öğrenilenlerin daha etkili ve kalıcı olduğu sonucuna varılmıştır

Bu araştırmada din eğitiminde kullanılan eğitsel oyunların başarı ve kalıcılığa etkisi araştırılmış,

istatistiksel bulgular neticesinde oyunların başarıyı ve öğrenilenlerin kalıcılığını artırdığı sonucuna

varılmıştır. Bulgular incelendiğinde şu sonuçlara ulaşılmıştır.

1. Eğitsel oyun yöntemiyle yapılan dersler başarıyı artırmada takrir (anlatım) yöntemiyle yapılan

derslerden daha etkili olmuştur.

2.Eğitsel oyun yöntemiyle öğretim kazanımlara ulaşmada başarılı olmuştur.

3. Takrir (anlatım) yöntemiyle yapılan dersler öğrenmeyi sağlasa da eğitsel oyun yöntemiyle işlenen

dersler başarıyı daha fazla artırmıştır.

4. Eğitsel oyunların kullanıldığı derslerde öğrenmelerin kalıcı bir şekilde gerçekleştiği söylenebilir.

5. Başka bir ifadeyle takrir (anlatım) yöntemiyle yapılan derslerde öğrenmelerin kalıcı olamadığı

söylenebilir.

6. eğitsel oyun yöntemiyle ders yapılan sınıflarda öğrencilerin derse ve öğretmene kaşı olumlu

tutum geliştirdiği sonucuna varılmıştır. Ayrıca çocukların öğrenme süresince heyecanlı ve mutlu

oldukları görülmüştür.

 

Öneriler:

Çağımızda meydana gelen yenilikler eğitim alanına da yansımıştır. Tüm disiplinlerde çağın

gereklerine uyum sağlayabilecek bireyler yetiştirmek için yeni yöntemler geliştirilip uygulanmaya

çalışılmaktadır. Çocuklar içinde bulundukları zamanın özelliklerini taşımakta ve yeni yöntemlere

alışmış bulunmaktadır. Geleneksel yöntemler çocuğun ilgisini çekmede yetersiz kalmaktadır. Din

çocukların ilgisini çeken merak edip öğrenmek istedikleri bir alandır. Din eğitimcisi çocuğun

dünyasına girip bu merakı söndürmeden, çocuğun ilgisini çekecek bir yöntemle dersi işlediğinde

çocukların hem derse karşı tutumları olumlu etkilenecek hem de din eğitiminin kalitesi artmış

olacaktır. Araştırmadan yola çıkarak aşağıdaki öneriler dile getirilebilir:

1. Din eğitimi alanında oyun ile ilgili deneysel çalışmalar sınırlı sayıdadır. Araştırmacıların farklı yaş

gruplarına yönelik yeni çalışmalar yapmaları alana önemli katkılarda bulunacaktır.

2. Öğretmenlerin oyun yöntemini daha aktif kullanmaları için MEB tarafından düzenlenen hizmet içi

eğitimlerde oyunla ilgili dersler ya da seminerler verilmelidir.

3. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi öğretmenlerinin birbirlerinin tecrübelerinden faydalanabilmeleri

için denedikleri oyunları paylaşabildikleri ya da yeni oyunlar üretebildikleri atölye çalışmaları

yapılmalıdır.4. Eğitimciler ve bilişim uzmanları ile işbirliği içinde çocukların evde bilgisayar başında

oyunla geçirdikleri zamanlar göz önünde bulundurularak çocukların seviyelerine uygun din eğitimi

içerikli dijital oyunlar da geliştirilmelidir.

5. Aileler oyun konusunda bilinçlendirilmeli, çocuğun ailede aldığı din eğitiminde oyuna yer

vermeleri sağlanmalıdır.

Fethiye Mahallesi Yalıboyu Caddesi No5/A İyidere/Rize - TEL 04643213310 TEL 04643212004

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.