
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİ GELİŞTİRME PROGRAMI KAPSAMINDA
2021-2022 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI EKİM-KASIM AYI FAALİYET RAPORU
Ekim -Kasım ayları için din eğitimi ve öğretiminde ,eğitim yöntemi olarak ,drama ,eğitsel oyunlar
ve etkinliklerin öğrenci başarısı ve kalıcılığına etkisi konulu makale okuma çalışması yapıldı.
Makalenin Konusu:
''Din eğitiminde kullanılan eğitsel oyunların ,öğrenci başarısı ve kalıcılığına etkisi''
Din eğitiminde bilgi ve davranış açısından başarıyı artırmak ve öğrenilenlerin kalıcılığını sağlamak
için eğitsel oyunla öğretim yöntemi etkili bir yöntemdir. Bu sebeple din eğitimcilerinin eğitsel oyun
yöntemini daha aktif kullanmaları ve eğitsel oyunla ilgili çalışmaların artırılması önerilmektedir.
Çocukta daha baskın bir ihtiyaç halini alan oyunu eğitsel amaçlara ulaşmak için araç olarak
kullanmak dersleri daha ilgi çekici hale getirir. Eğitsel oyun yoluyla öğretim, diğer yöntemlere göre
daha çok dikkat, yaratıcılık, hayal gücü ve sentez gücü gerektirir. Oyun yöntemi, öğrenilen bilgilerin
pekiştirilmesini ve rahat bir ortamda tekrar edilmesini sağlar. Zevkli bir yöntem olan oyunu
derslerde kullanmak, sınıf içi çalışmaları daha güdüleyici ve anlamlı bir duruma getirir .Öğretim
esnasında öğrencilerin dikkatini canlı tutmak gerekir. Sadece anlatımın olduğu bir derste yaşları
küçük olan çocukların bunu uzun süre başarabilmeleri güçtür. Öğretimde oyunun bir yöntem
olarak kullanılması dikkati dağınık çocukların bile uzun süre dikkatlerini derse vermelerini sağlar.
Böylece oyun hem dersin verimi açısından dikkat sorununun çözümünde hem de disiplin
sorunlarını en aza indirmede yardımcı olur.Oyun yöntemi öğrenci merkezli birçok öğrenme
yaklaşımına uygun bir yöntemdir. Oyun çocuğun birçok duyusuna hitap ettiği için çok yönlü
gelişimini sağlar. Farklı zekâ yapısına sahip öğrencilerin hepsinin ilgisini çekmeyi başarır ve
öğrenmelerini kolaylaştırır. Bu yönüyle çoklu zekâ kuramına uygun bir yöntem olarak
uygulanabilir.İnsanlar okuduklarının % 10'unu, işittiklerinin % 20'sini, gördüklerinin % 30'unu,
görüp işittiklerinin % 50'sini, söylediklerinin % 70'ini, yapıp söylediklerinin % 90'ını
hatırlarlar.Öğrenme sırasında ne kadar çok duyu işin içine katılırsa öğrenmelerin kalıcı olma oranı
da o ölçüde artar. Eğitsel oyunla öğretimde birçok duyu organı aktiftir. Oyunun çeşidine göre
öğrencinin öğrendiklerini bizzat uygulaması da gerekebilir. Çocuklar ilk elden tecrübeler edinirler.
Yaparak yaşayarak öğrenirler. Bu da öğrenmelerini kolaylaştırdığı kadar öğrenilenlerin kalıcılığını da
artırır.
Eğitsel oyunlar din eğitiminde bilişsel alan, duyuşsal alan ve devinimsel alan kazanımları için uygun
bir yöntemdir. Bilgi, kavrama, uygulama, analiz yapma, sentez yapma ve değerlendirme düzeyinde
bulunan kazanımların tümünde kullanılabilir.
Din eğitiminde oyunla ilgili yapılan araştırmalarda, öğrencilerin derse karşı ilgi ve isteklerinde artış
olduğu ifade edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin derse ve dersin öğretmenine karşı olumlu tutum
geliştirdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin öğrendiklerini davranışa dönüştürme ve günlük
hayatta kullanma konusunda daha istekli oldukları tespit edilmiştir. DKAB derslerinde eğitsel oyun
yönteminin kullanılmasının derslerin kalitesini artırdığı, öğrencilerin motivasyonunu yükselttiği ve
başarısını artırdığı, öğrenilenlerin daha etkili ve kalıcı olduğu sonucuna varılmıştır
Bu araştırmada din eğitiminde kullanılan eğitsel oyunların başarı ve kalıcılığa etkisi araştırılmış,
istatistiksel bulgular neticesinde oyunların başarıyı ve öğrenilenlerin kalıcılığını artırdığı sonucuna
varılmıştır. Bulgular incelendiğinde şu sonuçlara ulaşılmıştır.
1. Eğitsel oyun yöntemiyle yapılan dersler başarıyı artırmada takrir (anlatım) yöntemiyle yapılan
derslerden daha etkili olmuştur.
2.Eğitsel oyun yöntemiyle öğretim kazanımlara ulaşmada başarılı olmuştur.
3. Takrir (anlatım) yöntemiyle yapılan dersler öğrenmeyi sağlasa da eğitsel oyun yöntemiyle işlenen
dersler başarıyı daha fazla artırmıştır.
4. Eğitsel oyunların kullanıldığı derslerde öğrenmelerin kalıcı bir şekilde gerçekleştiği söylenebilir.
5. Başka bir ifadeyle takrir (anlatım) yöntemiyle yapılan derslerde öğrenmelerin kalıcı olamadığı
söylenebilir.
6. eğitsel oyun yöntemiyle ders yapılan sınıflarda öğrencilerin derse ve öğretmene kaşı olumlu
tutum geliştirdiği sonucuna varılmıştır. Ayrıca çocukların öğrenme süresince heyecanlı ve mutlu
oldukları görülmüştür.
Öneriler:
Çağımızda meydana gelen yenilikler eğitim alanına da yansımıştır. Tüm disiplinlerde çağın
gereklerine uyum sağlayabilecek bireyler yetiştirmek için yeni yöntemler geliştirilip uygulanmaya
çalışılmaktadır. Çocuklar içinde bulundukları zamanın özelliklerini taşımakta ve yeni yöntemlere
alışmış bulunmaktadır. Geleneksel yöntemler çocuğun ilgisini çekmede yetersiz kalmaktadır. Din
çocukların ilgisini çeken merak edip öğrenmek istedikleri bir alandır. Din eğitimcisi çocuğun
dünyasına girip bu merakı söndürmeden, çocuğun ilgisini çekecek bir yöntemle dersi işlediğinde
çocukların hem derse karşı tutumları olumlu etkilenecek hem de din eğitiminin kalitesi artmış
olacaktır. Araştırmadan yola çıkarak aşağıdaki öneriler dile getirilebilir:
1. Din eğitimi alanında oyun ile ilgili deneysel çalışmalar sınırlı sayıdadır. Araştırmacıların farklı yaş
gruplarına yönelik yeni çalışmalar yapmaları alana önemli katkılarda bulunacaktır.
2. Öğretmenlerin oyun yöntemini daha aktif kullanmaları için MEB tarafından düzenlenen hizmet içi
eğitimlerde oyunla ilgili dersler ya da seminerler verilmelidir.
3. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi öğretmenlerinin birbirlerinin tecrübelerinden faydalanabilmeleri
için denedikleri oyunları paylaşabildikleri ya da yeni oyunlar üretebildikleri atölye çalışmaları
yapılmalıdır.4. Eğitimciler ve bilişim uzmanları ile işbirliği içinde çocukların evde bilgisayar başında
oyunla geçirdikleri zamanlar göz önünde bulundurularak çocukların seviyelerine uygun din eğitimi
içerikli dijital oyunlar da geliştirilmelidir.
5. Aileler oyun konusunda bilinçlendirilmeli, çocuğun ailede aldığı din eğitiminde oyuna yer
vermeleri sağlanmalıdır.